Telefoon:
050 31 69 60

Adres:
​Noordveldstraat 31
8200 Sint-Andries

Ontdek ons
project

Visie

Missie

Focus

De rups wordt vlinder.
De bloesem wordt kers.
Het jaar gaat van de
zomer over in de herfst.
De boom begint te kalen.
De vogel verlaat het nest.
En jij wordt groot, maar
minder vanzelf dan de rest.

Naar Bas Rompa

Visie

In het Noordveld krijgt ‘de rups tijd om vlinder te worden en de zon, het leven tegemoet te vliegen’.

 We geloven in groeikansen voor elk kind. Als school zetten we ons hart en onze schoolpoort elke dag open voor ieder kind met een leerstoornis en/of verstandelijke beperking.

Achter die lange schoolmuur en schoolpoort worden eerste contacten gelegd, wordt er gelachen maar ook soms eens gehuild, wordt er gespeeld met elkaar, gepraat,geleerd en gewerkt. Er wordt veel bewogen, gefietst en gesport maar ook op tijd en stond gefeest.

Bepaalde van deze dingen gebeuren voor onze leerlingen niet altijd even vlot of vanzelf. Wij zijn er ons bewust van dat het voor veel van onze ouders en kinderen misschien niet loopt zoals ze ooit hadden gedroomd.

 Maar toch durven wij wél graag dromen … want wij geloven rotsvast in de groei- en bloei kansen voor elk kind.

Missie

Basisschool Het Noordveld biedt kinderen met cognitieve leer- enontwikkelingsproblemen , type basisaanbod of met een verslag Type 2, kwaliteitsvol en functioneel onderwijs op maat aan.

In het hartje van Brugge staat een gemotiveerd multidisciplinair team van leerkrachten, sportleerkrachten, kinderverzorgsters, ergotherapeuten, logopedisten en kinesitherapeuten klaar om de dagelijkse ondersteuning van onze kinderen in onze school op te nemen. De directeur en de orthopedagoog sturen deze enthousiaste groep aan.

Er is ook deeltijds een verpleegkundige aanwezig om indien nodig de middagmedicatie toe te dienen.

Focus

Naast “Groei- en bloei kansen creëren voor elk kind” , hebben we nog enkele bijkomende focuspunten. We streven bij onze leerlingen naar een harmonische ontwikkeling, het verbeteren van vaardigheden en het stimuleren van zelfvertrouwen.

We zoeken daarom voortdurend naar een passend evenwicht tussen de individuele ontplooiing van het kind en het tegemoetkomen aan maatschappelijke verwachtingen. Dit voor zowel type basisaanbod , als type 2 – leerlingen.

Hierbij willen we steeds streven naar:

Het bieden van basisveiligheid

We streven ernaar dat elke leerling zich goed mag voelen. Dit zowel emotioneel, fysiek als sociaal. Zodat ze zich kunnen richten op de omgeving, het opnemen van kennis en basisvaardigheden, het ontwikkelen van attitudes.

Het bevorderen van zelfredzaamheid

We streven ernaar dat elke leerling, zowel nu als later, op zijn eigen manier functioneel kan deelnemen aan het maatschappelijke leven en daarin zo zelfredzaam mogelijk kan functioneren. We bereiden hen op school voor op een zo groot mogelijke zelfstandigheid.

We bieden daarom in elke klas onze onderwijs- en zorgactiviteiten zo veel als mogelijk aan in een concrete, praktische en functionele vorm, gelijkend aan activiteiten en handelingen uit het dagelijks leven.

Het aanmoedigen van taal en communicatie

We streven er naar om elk kind te versterken in zijn of haar communicatie. We focussen op de communicatieve vaardigheden om een maximale ontplooiing en zelfstandigheid van onze leerlingen te bereiken.

Het stimuleren van motoriek

We streven ernaar om elk kind, door sport en bewegingsmomenten tot voldoende bewegen te laten komen. We willen zo een maximale ontplooiing van hun mogelijkheden stimuleren.

Kansen creëren doe je nooit alleen. Daarom proberen we samen met  ouders en netwerkpartners voor elke leerling zijn eigen unieke verhaal te schrijven.

Of je nu een vraag hebt of meer informatie wilt over onze school, wij staan voor je klaar om te helpen.

Neem gerust contact met ons op.

Contacteer ons